operation..

Tänker väl inte berätta så mkt om operationen, grejjen e den att typ 3 pers läser denna blogg Hhaha.. men lite kan jag väl ta upp "bah för att".. fast nu när ja tänker efter kommer de bli sjukt långt.. haha men de e kul att ha det stå nånstans så why not..

Kom till sjukan, fick vänta på personal.. efter det fick ja byta om till sjukhuskläderna. Därefter fick jag vänta i ett rum tills en sköterska kom in och pratade lite om operationen och jag fick ta smärtstillande tabletter samt att hon satt in självaste röret i ådern som de sedan skulle spruta i sömnmedlet..
Eftersom jag inte hade käkat på typ 12 timmar fick jag lägga mig ner en stund och vila för ja blev lite yrig när hon satt i det där i handen.. Ja har inge problem med sprutor o shiet men när det kommer till blodprover, o sätta in rör i min åder så känns det inte riktigt hemma haha.. men ja kollade bort iaf..

Efter det kom doktorn in som skulle operera mig.. Han snacka lite allmänt, och om mitt knä och vad jag råkat ut för o blablabla.. han kände även på mitt knä och berättade lite mer om själva operationen. antingen skulle det bli så att ja skulle sy igen menisken, och inte få böja benet på 2 mån. och inte anstränga mig alls på 4 mån.. (kan ju säga att där kände ja att livet kmr suga ett bra tag om det skulle bli den), elr så skulle de "skära" bort delar av menisken..

Ja.. efter det kom sköterskan in igen, o jag fick följa med henne till operationsalen. Där fick ja lägga mig ner, de sprutade i typ bakteriedödande sprit i handen min elr ådern där en slang satt igenom, sedan fick ja andas genom syrmask en bra stund å jag trodde ja skulle dö.. de va det värsta vafan.. kändes som man andades o andades men ändå inte andades... usch kändes som man kvävdes sakta men säkert, fyfan.. efter det hade dom i sövningsmedlet o jag måste ha slocknat asfort, för rätt som de va vaknade jag upp på en annan avdelning där jag fick piggna till lite.. Haha kändes som bakfylla man bah "ah gomorron va hände igår egetnligen?" hah, nä men sen fick jag mackor o oboy!
Ja o sedan fick jag vila en stund, o sen kunde jag gå o byta om. Därefter kom mami min o jag o hon fick sitta ner o snacka lite med läkaren om tabletter o övningar som jag ska göra.. Sedan tog de bort lite slangar från ådern o sånt.. Sen kunde ja åka hem :D

Haha kan också säga det att själva operationen heter artroskopi, en så kallad ortopedisk titthålsoperation. (jag slapp sydelen som tur va)
Lite kort om vad de gjorde.. Ja så de börjar med att skölja rent knät med bakteridödande spritmedel typ o lägger på pappershandukar. Efter det gör de ett snitt i knät där de för in själva artroskopet. Det är alltså ett metallrör typ med en lampa och en videokamera som de sedan ser bilder på uppe på en skärm breve.. dom sköljer även rent leder med salt nånting.. efter det gör dom ett till hål där de för in instrumenten som de ska använda för att fixa knäet.. Eftersom min menisk va så pass skadad fick dom skära bort en bra bit, som de sedan sköljer ut ur leden med rengöringssaltet..
Ja o sen syr dom ju igen å shiet.. Nu har jag en stor, stor linda runt knäet oså.. Men de gick faktiskt bra, ja trodde ja skulle dö seriöst, men ja här sitter jag ju o skriver så tack o lov ;)

Nu ska jag käka 4 tabletter om dagen i 10 dagar, o om 2 veckor ska jag tillbaka o ta bort stygnen! o btw, ja slapp kryckor! puss o kram

Kommentarer
Postat av: isabelle

o fyfan, nu fick jag ont i mitt knä bara för det, haha nedå ;) kommer du till jenna o följer med oss alla ut på fredag då sophie? ;p eller? :D

2010-11-24 @ 12:25:12
URL: http://isabellelouise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0